7 טיפים שאסור לפספס בתביעות בבית משפט לענייני משפחה

  • Category

7 טיפים שאסור לפספס בתביעות בבית משפט לענייני משפחה

במדינת ישראל יש שתי סמכויות העוסקות בענייני משפחה:

  • בית הדין הרבני – מוסמך לעסוק בכל נושא באשר הוא, ובאופן בלעדי בתיקי נישואין וגירושין (מתן גט או שלום בית)
  • בית משפט לענייני משפחה – מוסמך לטפל בכל נושא שאינו קשור לרישום נישואין או לגירושין: מזונות, משמורת ילדים, חלוקת רכוש, אבהות, ירושה וכדומה.

במידה שסלע המחלוקת רלוונטי הן לבית הדין הרבני והן לבית המשפט לענייני משפחה, אתם יכולים לבחור איפה לפתור את הסכסוך. עם זאת, יש כאלה שבית הדין הרבני סוגר בפניהם את שעריו, וכך בית המשפט לענייני משפחה הוא האופציה היחידה מבחינתם: ידועים בציבור, בני זוג נשואים חד-מיניים או בני זוג נשואים שאחד מהם אינו יהודי.

רגע לפני שאתם מסתערים על מערכת המשפט, עליכם לקחת בחשבון:

#1 דברו את השפה: הגשת תביעה, ולא פתיחת תיק                       

בבית המשפט לענייני משפחה לא פותחים תיק, כי אם מגישים תביעה. הטרמינולוגיה היא אזרחית, וכך גם אופן הטיפול בתביעה, בשונה ממה שמתרחש בבית הדין הרבני.

#2 מחובתכם להגיש בקשה ליישוב סכסוך, טרם הגשת תביעה

מאז 2016, המדינה מחייבת בני זוג מסוכסכים – במקרים מסוימים – לפנות לגישור ככלי לפתרון מחלוקות ("החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה"). המטרה: ליישב סכסוכים בהסכמה הדדית ולהימנע מהתדיינות משפטית ארוכה, מתישה ויקרה. אם דרך זו תיכשל, תורשו להגיש תביעה בתוך פרק זמן קצוב.

#3 ליווי משפט מקבלים אך ורק מעורך דין משפחה

הדגש במקרה הזה הוא על המילה "משפחה". ודאו שעורך הדין מומלץ לדיני משפחה מכיר את התחום על בוריו ועוסק בלעדית בדיני משפחה – כי כשעוסקים בתחומים מרובים, קשה להתמקצע ב-100% בתחום אחד. ודאו גם שיש לו ניסיון מוכח בהגשת תביעות לבית המשפט לענייני משפחה. בכל מקרה, לא מומלץ כלל להגיש את התביעה עצמאית ולנהל את ההליך המשפטי בעצמכם.

#4 שימו גז – מרוץ הסמכויות לא מחכה לאף אחד      

במקרים שבהם אפשר לפנות גם לבית הדין הרבני וגם לבית המשפט לענייני משפחה, נוצר מצב של "מרוץ סמכויות". הראשון מבין בני הזוג שמקדים להגיש את התביעה, בעצם מחליט עבור הצד השני היכן היא תתנהל. אז אם תעדיפו שבית המשפט יטפל בעניינכם, ב"אווירה" אזרחית ולא רבנית, הגישו תביעה כמה שיותר מהר!

#5 מספר התביעות כמספר המחלוקות

הסכסוך ניצת גם בגלל אי-תשלום מזונות וגם בגלל הפרת הסדר הראייה? עבור כל נושא שכזה, עליכם להגיש תביעה נפרדת לבית המשפט לענייני משפחה. בכל נושא מטפלים שם באופן פרטני. כך עלול להיווצר מצב שבו אתם ועורך הדין שלכם מנהלים שתי תביעות שונות, ואולי אפילו יותר, בעת ובעונה אחת.

#6 הכינו את עצמכם לעבודת ביורוקרטיה

הגשת תביעה אינה מתבצעת, עדיין, בהינף פקודה באפליקציה סלולרית. יש ראשית כל לנסח את התביעה עצמה (הרקע לסכסוך ועמדתכם בנושא), להמציא ולצרף חומרים המחזקים את התביעה, למלא שלל טפסים, להגיש במידת הצורך בקשות למתן צווים זמניים, לחתום על תצהיר, לשלם אגרה ולמסור את התביעה באמצעות שליח למזכירות בית המשפט לענייני משפחה. נכון שמרבית העבודה "נופלת" על עורך הדין, אך עליכם לחתום בידכם על הטפסים ולסייע באיסוף החומרים.

#7 התאזרו בסבלנות

לאורך ההליך כולו, יהיו כמה וכמה מצבים שבהם תיאלצו להמתין עד שמשהו יקרה. כך למשל בזמן התגובה של הצד הנתבע – לרשותו 15 יום להגיש כתב הגנה בתביעת מזונות, או 30 יום בכל תביעה אחרת. כל שבאפשרותכם לעשות בזמן זה הוא להמתין. כמובן שזמני ההמתנה בין דיון לדיון ארוכים, וגם אז הסבלנות היא מצרך נדרש.

כדי להצליח בתביעה, אי אפשר לבנות רק על טיפים.
צרו קשר עם משרדה של לימור אביטן, עורכת דין משפחה מנוסה, וקבעו פגישה ב-4 עיניים.

התקשר עכשיו