היכן להתגרש: בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה?

די, החלטתם לפרק את החבילה, והחלטתם להתגרש. אחד הדברים החשובים ביותר שתצטרכו לבחור הוא היכן תגישו את התביעה: בבין הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, ומי שיהיה זריז יותר מביניכם – הוא זה שיקבע. ככה תחליטו לאן כדאי לכם לפנות כדי שדרישותיכם יכובדו.

רק במדינת ישראל ישנן שתי מערכות שפיטה מקבילות שעוסקות בגירושין: בית המשפט לענייני משפחה ובית דין רבני. הגורם השני הוא גם היחידי שמוסמך להתיר נישואין בין בני זוג יהודים בישראל. שתי הערכאות אמנם כפופות לאותם החוקים, אך בגלל הרקע השונה של הדיינים והשופטים, תוצאות הדיון יכולות להיות שונות בכל ערכאה, ולכן חשוב לבחור במקום שיותר מתאים לאינטרסים שלכם.

כדאי לפנות לבית דין רבני? תלוי

החוק החליט כי מי שפונה לבית הדין הרבני יכול לנהל בו את כל ההבטים הכרוכים בתהליך הגירושין, כגון חלוקת הרכוש, המשמורת והמזונות וכמובן גם מתן הגט. אבל, אם אחד מבני הזוג יפנה קודם כל לבית המשפט לענייני משפחה, כל ענייני הגירושין יתנהלו בו, ורק הגט ינתן בבית הדין הרבני.

קיימת טעות נפוצה שלפיה בית דין רבני עדיף לגברים ואילו בית המשפט עדיף לנשים. הסיבה לכך היא בגלל המחשבה שההלכה נוהגת להפלות נשים והציבור רואה בבית הדין הרבני כנציג ההלכה. בפועל – ההכרעה אינה תלויה במגדר של המבקש, אלא לעובדות שעומדות מאחורי כל מקרה.

כיצד מתייחסים בית דין רבני ובית משפט אזרחי לנושאי הגירושין?

  • רכוש: השוני המשמעותי בין בית הדין לבין בית המשפט נעוץ בענייני רכוש. בבית משפט אזרחי, אין שום משמעות לעובדה שהרכוש רשום על שם אחד מבני הזוג, והוא רואה ברכוש שנצבר במהלך הנישואין שייך תמיד לשני הצדדים באופן שווה. לעומת זאת, בית הדין הרבני נוטה לראות את הבעלות על רכוש מסוים לצד שעל שמו הוא רשום.
  • מוניטין: הערכאות המדוברות אוחזות בהשקפת עולם שונה לגבי רמת המכובדות של משלח ידו של האדם (המוניטין שצבר במהלך תקופת הנישואין). בעוד בית המשפט מכיר בנושא ורואה בו כנכס בר חלוקה, בית הדין הרבני אינו מכיר בכך.
  • משמורת: בשתי הערכאות נעזרים בחוות דעת של גורם מקצועי על מנת להכריע בנושא זה, אבל אם אחד מבני הזוג בעל זיקה דתית חזקה יותק, הוא יזכה לאהדה רבה יותר בבית הדין הרבני, שיעדיף שהילדים יהיו אצלו כמה שיותר כדי "לספוג" זאת.
  • מזונות: בשתי הערכאות ניתן לדון בנושא מזונות אישה, אבל בעניין מזונות ילדים ניתן לדון רק בבית המשפט לענייני משפחה.

 השורה התחתונה: כל מקרה יש לבחון לגופו

בניגוד לדעה הרווחת, לעתים אין יתרון משמעותי בפנייה לבית דין רבני או לבית המשפט האזרחי. מומלץ ראשית לנסות לפתור את הבעיות ולהגיע לשלום בית באמצעות גישור ו/או טיפול זוגי, לנסות לשקם את היחסים או לפרק אותם בצורה מכובדת, ולשמור את האופציה המשפטית רק כפתרון אחרון של אין ברירה.

עו"ד לימור אביטן, תלווה אתכם במקצועיות לאורך התהליך ותעמוד לשירותכם בכל עניין ושאלה.

 

התקשר עכשיו