לחתום על הסכם ממון לפני או אחרי שמתחתנים?

  • Category

לחתום על הסכם ממון לפני או אחרי שמתחתנים?

המודעות לנושא החתימה על הסכם ממון הולכת ומתגברת בשנים האחרונות. עם זאת, עדיין זוגות רבים מתחבטים בשאלה האם מומלץ לחתום על הסכם לפני הנישואין או לחכות לאחרי החגיגה וטקס החופה. במאמר זה תוכלו לבחון את היתרונות של כל אפשרות.

 בשעה טובה ומוצלחת, החלטתם למסד את הקשר. יתכן מאוד כי אחד הצדדים, לרוב זה שברשותו הון ונכסים, העלה את נושא הסכם הממון. רוב הסיכויים שהוא לוחץ יותר על הנושא, ואילו הצד השני מהסס ומנסה להרוויח זמן לפני החתימה, או חש פגוע ונבגד מעצם הבקשה. נשאלת השאלה האם שווה לחכות עם הנושא, כדי לא להעכיר את האווירה לפני האירוע המרגש או לדרוש שהחתימה תתקיים עוד לפני החופה.

 שווה לחכות עד החתונה?

מועד החתונה מתקרב בצעדי הענק, ואתם תוהים מה הטעם לחתום דווקא עכשיו, במקום ליהנות מההכנות לקראת האירוע הגדול, למנוע מצב של סכסוך פוטנציאלי ואפילו פרידה? ובכן, מבחינה משפטית, אין ממש הבדל בין הסכם ממון לפני הנישואין או לאחריהם.

אז קחו את הזמן, תתרכזו בהכנות לחתונה, תחיו את הרגע. הרי זה רק עניין טכני. תטפלו בזה אחרי החתונה, אחרי שתירגעו לכם בכיף בירח דבש, אחרי שתחזרו לארץ ותתחילו בחיים המשותפים שלכם כבעל וכאישה. אם אתם סומכים על הצד השני שזה יקרה ומוכנים להסתכן, לכו על זה.

 אל תדחו למחר את מה שניתן לבצע עוד היום

כידוע, דינם של דברים שנדחים הוא להישכח ולהיעלם מעל פני השטח. אבל מתחת לפני השטח מתחילות להיערם תחושות לא נעימות: חשש מלהזכיר את הנושא מתוך פחד לריב, אי נעימות, הרגשה שלצד השני לא אכפת מהצרכים שלכם…

גם אם תעלו מחדש את עניין הסכם הממון בפני בן/בת הזוג, יתכן שהם יתמהמהו בתשובתם במקרה הטוב או במקרה הרע – יגלו עמדה קשוחה נגד הסכם ממון ולא יהיו מוכנים בשום פנים ואופן לחתום. מצב היחסים יתדרדר, ואתם תרגישו מרומים, כי הרי הסכמתם מראש שתטפלו בזה אחרי החתונה. וכך תפתחו את קשר הנישואין שלכם – ברגל שמאל, עם תחושות קשות ועם מחשבות על גירושין. במקרה אחר יתכן שתתמלאו בתקווה שאחרי לידת הילדים זה עוד יכול לקרות… אבל מה מבטיח לכם שזה באמת יקרה?

 מסקנה: אל תוותרו על מה שחשוב לכם

אתם כרגע בשיא אהבתכם, ולכן אתם מתייחסים בסלחנות להתנגדותו של הצד השני להסכם ממון. אבל אם זה חשוב לכם, אתם חייבים להתעקש על זה. אל תוותרו ותחשבו שיום אחד זה עוד יקרה, כי יש סיכוי גדול שנושא החתימה פשוט ירד מסדר היום שלכם. החצי השני שלכם חייב לכבד את רצונכם – ואם הוא לא – חשבו מה זה אומר על הזוגיות שלכם ועל האמון ביניכם.

עו"ד לימור אביטן מתמחה בדיני משפחה ובניסוח הסכמי ממון.
מעוניינים לקבוע איתה פגישת ייעוץ? צרו קשר והיא תשמח לעמוד לשירותכם.

התקשר עכשיו